Avanceret belysningsløsning til modedetailhandleren Mexx

Holland, Europa, 2012

Anvendelsesområde: Butik

Underanvendelsesområde: Boutiques

Teknologi: Elektronisk forkobling, udladningslamper med høj intensitet


Et hurtigt overblik:

  • Elegant, fleksibelt belysningskoncept til forretningsmodeserie
  • Perfekt kombination, der strækker sig over spotlights, armaturer, pærer og elektronisk forkobling
  • Hurtigt investeringsafkast – salg i storbyområder steg med så meget som 25 %
  • Omkostningsbesparelser gennem energieffektivitet og lang levetid
  • Op til 10 % stigning i lyseffektivitet

Udfordringen: Skaber en international stemning

Den internationale livsstilsvirksomhed Mexx sælger tøj og accessories til mænd, kvinder, teenagere og børn i mere end 65 lande i hele verden. Mærket er lig med optimisme, uafhængighed og inspiration og "joie de vivre" – værdier, der afspejles i sortiment med afslappet storbystil. For flere år siden udvidede Mexx sit sortiment til at omfatte forretningsmode og begyndte derfor at ændre indretningen og lyset i områder af deres butikker. I overensstemmelse med formelt tøjs udseende gik virksomheden efter et townhouse-look og kombinerede autentiske hvide træstøbninger på lofter og vægge med lyse, antikke møbler for at skabe en elegant, men kosmopolitisk atmosfære. For at lægge sidste hånd på dette look ville Mexx have det perfekte belysningskoncept – et der kunne afspejle det nye sortiments moderne elegance, få kunderne til at føle sig hjemme og vise produkterne i det bedst mulige lys. Det betød at finde den rette balance mellem generel belysning og fremhævende belysning.


Løsningen: Fleksibel belysning rammer plet

Mexx åbnede de første butikker med townhouse-områder i Amsterdam og Den Bosch i Holland i foråret 2012. Butikken i Den Bosch ligger i en gammel biograf. Her installerede designere Cyl Vario uplights med OSRAM LED-pærer fra LEDVANCE på toppen af søjler for at belyse loftet. En række fleksible spotlights blev installeret for at sikre perfekt belysning af tøjet fra alle vinkler. Belysningsteamet valgte sort kabinet til den barske atmosfære i herreafdeling, mens en mere indbydende hvid farve blev brugt i dameafdelingen. Alle armaturer er udstyret med en OSRAM HCI POWERBALL Plus-metalhalogenlyskilde fra LEDVANCE med en 35-W nominel effekt og et varmt, bredt lysfordelingsmønster (WDL 930). Det strålende lys og den fremragende farvegengivelse (Ra ≥ 90) viser strukturer og fine farvenuancer optimalt, navnlig røde og hudfarvede nuancer. I Mexx' butik i Amsterdam kombinerer belysningskonceptet 278 spotlights med OSRAM POWERTRONIC PTi 35 elektronisk forkobling for maksimal energieffektivitet.


Fordelene: Energibesparende løsning skaber den perfekte atmosfære

Dette effektive og fleksible belysningskoncept sikrer, at virksomhedens produkter altid er i fokus. Det kombinerer høj belysningseffektivitet med 35-Watt pærer og OSRAM POWERTRONIC PTi 35 elektronisk forkobling (ECG) for at øge lyseffektiviteten med op til 10 % (op til 103 lm/W), samtidig med at energiforbruget reduceres. POWERBALL Plus-metalhalogenlyskilden med de keramiske brændere giver en række fordele, herunder en gennemsnitlig levetid på 15.000 timer og kun et lille fald i lysstrøm. Efter f.eks. 12.000 timers drift fortætter lyskilden med at producere omkring 80 % af dens oprindelige lysstyrke.

Mexx stiler efter at installere projektører, POWERBALL Plus HCI-lyskilder og POWERTRONIC PTi 35-forkoblinger i alle sine butikker, herunder nye butikker i Bonn (Tyskland), Gent (Belgien), Wien (Østrig), St. Petersburg (Rusland) og Montreal (Canada). Storbykonceptet med det dramatiske belysningskoncept var en stor succes for virksomheden med salg, der steg med op til 25 %.