EDI (Electronic Data Interchange)

EDI (Electronic Data Interchange)

EDI (Electronic Data Interchange) henviser til den elektroniske dataudveksling med forretningspartnere via standardiserede kommunikationsstier (f.eks. GXS mailbox) og standardiserede formater for beskeder (f.eks. ORDERS = ordre), som er blevet defineret af de relevante organisationer (f.eks. VDA, UN).

Det, at der ikke er brug for manuel vedligeholdelse, betyder, at fejlhyppigheden er reduceret, gennemløbstiden er kortere og al bearbejdning kan fuldautomatiseres og sporbarheden forbedres. Værdifulde menneskelige ressourcer kan anvendes andre steder.


Fordelene ved EDI

EDI sparer tid og personale, gøre forretningsprocedurer mere gennemsigtige og sporbare, hjælper til at optimere arbejdsgange, skaber synergier - og kan hurtigt og nemt implementeres med standardteknologier.

Automatiseret

Elektronisk dataudveksling afskaffer behovet for manuelle procedurer som registrering af indkomne fakturaer. Automatiserede procedurer kræver mindre tid og mindre arbejdskraft.

Transparent

Elektronisk feedback (f.eks. svar på ordrer), som stilles til rådighed for det partnerspecifikke enterprise ressourceplanlægningssystem (ERP), forbedrer gennemsigtigheden for de forskellige afdelinger. Brug af inhouse IT-infrastruktur og tilknyttet logging sikrer, at de tekniske procedurer kan spores.

Integreret

Ved at bruge det partnerspecifikke enterprise ressourceplanlægningssystem (ERP) kan de ansatte bruge deres viden og optimere arbejdsgangene. Der er ikke brug for eksterne systemer.

Standardiseret

Brugen af generelt accepterede standarder gør kommunikation nemmere, når der EDI-forbindelse skal implementeres og understøttes.

Disse egenskaber gør EDI til en omkostningseffektiv måde til at kortlægge forretningsprocedurer mellem forretningspartnere.