Ledvance sælges til kinesisk konsortium for tre milliarder kroner

01.08.2016 | Trade press

To måneder efter Osrams virksomhedssplitning sælges den tidligere Osram Lamp division, der blev til Ledvance, til kinesiske partnere.

Den 1. juli 2016 splittede Osram sig i to, og den tidligere Osram Lamp division blev til en selvstændig virksomhed ved navn Ledvance. Salget sker kun to måneder efter Ledvance officielt blev udskilt fra Osram, der er en af verdens førende belysningsvirksomheder. Ved roret på den 10.000 mand store virksomhed står danskeren Jes Munk Hansen, der ved samme lejlighed blev administrerende direktør.

Køberne er et kinesisk konsortium bestående af strategisk investor IDG Capital Partners, en kinesisk belysningsvirksomhed ved navn MLS og investeringsvirksomheden Yiwu, som betaler mere end 400 millioner euro eller næsten 3 milliarder kroner. Herudover vil Osram modtage et ikke-offentliggjort beløb for licensaftaler af varemærkerettigheder.

”Det kinesiske konsortium og Ledvance komplimenterer hinanden, både geografisk og med hensyn til produktporteføljen. Salget kommer til at give begge parter en række fordele; et væsentligt større salgs- og distributionsnetværk og en række produktionssynergier, der kommer til at betyde nye og bedre produkter,” fortæller Jes Munk Hansen, der er administrerende direktør for Ledvance.

Sammen står vi stærkere

Hvor begge parter forventer at drage fordele af det væsentlig større fælles salgs- og distributionsnetværk, så får hver af parterne sine egne fordele:

• MSL får styrket sin adgang til markedet udenfor Kina og regner med at udvide sin position på det globale belysningsmarked
  • Ledvance får adgang til en mere omkostningseffektiv forsyningskæde for LED-lyskilder og -armaturer
  • Den kinesiske IDG Capital Partners er en strategisk investor, der med deres mangeårige erfaring udenfor Kina vil hjælpe parterne med at nå målet om at blive en af de førende hightech virksomheder i belysningsindustrien.

”Vi er begejstrede for vores nye samarbejde med MSL, som er en erfaren og vækstorienteret LED-producent. De har en helt unik ekspertise og en meget stærk position på det kinesiske marked, som vi glæder os til at blive en del af,” siger Jes Munk Hansen.

Også fordele for Osram

Som en del af den nye aftale har Osram og MLS indgået en strategisk leverandøraftale, der betyder at MLS skal lægge en årlig ordre på LED-chips, som skal produceres på den nye fabrik, de nye partnere etablerer i Kulin i Malaysia.

Ingen reduktion af medarbejderstaben

Det nye partnerskab er baseret på vækst. Da der er ganske få overlap i de to organisationer, kommer der ikke til at ske ændringer i medarbejderstaben. Dette har været vigtigt for begge parter og er derfor blevet en del af aftalen.

Den fulde finansiering er på plads, og det endelige salg forventes at gå igennem i slutningen af 2017.